יום שלישי, 21 בדצמבר 2010

שיר על בחורות בכלל

אני שומע בחצי אוזן 88FM וצלילי נשיפה מתכתיים נוגים מושכים את תשומת ליבי, מוכרים למחצה; הקריין מציג את השיר הבא ״למרות שזה שיר קיצ׳י ושמאלצי, אנחנו זוכרים לו חסד נעורים״ ומקנח ב״חוץ מזה, אז הוא שר על בחורות בכלל״ - ואז ג׳ורג׳ מייקל מתחיל לשיר.

השיר ידוע ומוכר כמעט מיידית; שמו Careless Whisper (מכירים?) והדבר הראשון שאני חושב עליו, מן הסתם כי אני רגיש לנושא, הוא: ״מי אמר שאז הוא שר על בחורות בכלל?״

אני עובר על המילים לשיר, וכמובן, הכול גוף שני יחיד - כל כך נוח שבאנגלית You שומר על אמביוולנטיות מגדרית; האם הוא כתב את זה לבחורה, שרצה לרקוד איתה הרחק מההמון? או שאולי בגד בחבר בלחישה חסרת אחריות - וגילה סוד שנשמר בארון?

כמובן, משורר לא חייב לכתוב על מה שקורה לו במציאות; ביונסה כותבת על בחורים שבוגדים בה והיא בתגובה נפרדת מהם בעוד יש לה זוגיות יציבה כבר שנים (לפחות לפי האינטרנט). לכן זה לא מעניין למה ג׳ורג׳ מייקל התכוון. מעניין למה הקריין התכוון.

משום שהקריין, כאשר שמע את השיר או אז בשנות השמונים, שמע בלדה מתנצלת לבחורה; שמע והזדהה עם הרגש המובע בשיר. זה הרגש הזה, הרגש שהמאזין חש גם הוא, האהבה לחבר שנבגד, ההליכה על רגליים חסרות קצב, שעל פי הקריין היה חייב להיות מוכוון כלפי בחורה. אחרת איך יכול להיות שהזדהה איתו?

כמו שכתב ארון סורקין, כל טיעון נגד נישואים חד-מיניים מגיע בסופו של דבר לאמירה שאהבה הומוסקסואלית נחותה בצורה כלשהי לאהבה הטרוסקסואלית; בלחישה לא זהירה, ובטח בלי להתכוון להעליב אמר הקריין משהו דומה: ששירים על אהבה הומוסקסואלית פשוט נשמעים אחרת, ומאזין הטרו פשוט לא יכול להזדהות איתם. שזו אהבה שונה מדי. משם הדרך לאהבה נחותה, קצרה מדי.

ולקינוח, שיר אהבה


Grab This Widget

0 comments:

הוסף רשומת תגובה