יום שני, 13 ביוני 2011

הגנה על הגזענות

ביום חמים אחר הצהריים, כארבעים מהגרי עבודה נכנסו לבריכת גורדון: בריכת מים מתוקים מגודרת, בלב הטיילת, בצל בתי מלון, צופה אל הים. אך, לו רק היה אפשר לציין את זה בתור אנקדוטה מחממת לב, אולי איזו עמותה רוצה להעלות מודעות לפערים בין עשירים לעניים בתל-אביב, או מעסיק טוב לב שרוצה לצ'פר באחה"צ חופש לאנשים שעובדים עבורו. אבל, לא. מדובר בתעלול פרסומת של שני גזענים בולטים: ח"כ מיכאל בן ארי, ואיתמר בן גביר. 

אחת העמדות הקלאסיות של השמאל היא ההגנה על החלש, המדוכא, הנרדף. יש הרבה עבודה לשמאל בתחום מהגרי העבודה בישראל: שר הפנים אלי ישי (עוד גזען ידוע) מנפיק מדי שנה אישורי עבודה חדשים למהגרי עבודה, ולא מחדש אישורים ישנים כדי שקבלני עבודה יוכלו להימנע מהתמודדות עם עובדים ותיקים שלומדים עברית, לומדים על זכויותיהם, ומתעקשים לקבל שכר הוגן וזכויות סוציאליות. ילדי הפליטים מסודן וילדי עובדים זרים שנולדו בישראל תפסו את לב חלק מהציבור והשמאל קפץ כמוצא שלל לב: הילדים מצטלמים היטב, והלב היהושראלי הוא לב חם. לא צריך להיכנס לסוגיות הקשות, ולהתמודד עם נושא הגירת העבודה כולו - אפשר לצמצם בעיות של יותר מ-200,000 בני אדם ל-1,200 ילדים ולרדד את העמדה השמאלנית למשפט הדמגוגי: "מי שנולד בישראל הוא ישראלי, כמוני, כמוך", כל עוד, כמובן, הוא חולם לשרת בצבא

זו אכן סוגיה מורכבת, ורחוקה מרוב מצביעי השמאל. צריך להביא אותה לידיעתם, לנסח עמדה ברורה, סוציאלית והומאנית, ולשכנע את המצביעים שזו העמדה הנכונה. שמאל שהגביל את עצמו לעיסוק כמעט בלעדי בקונפליקט הישראלי-פלשתיני מתעסק במאבק פוטוגני, במקום להוביל אמירה רחבה יותר, ונכון לבקר אותו על זה. בן ארי ובן גביר הם גזענים; הם חשבו שהתל-אביבים יצאו בגועל מהמים כאשר נכנסו אליהם בני חם בגלל שהם וחבריהם היו עושים זאת. במקום להיות מופתעים מעוגיית הרפש האחרונה פרי תנורו של הימין הדתי, שווה לבדוק האם יש דברים בגו, ומקום להשתפר בנושא.

Grab This Widget

2 comments:

Nathan Aharonovich אמר/ה...

אני כמובן מסכים שהטיפול בעובדים הזרים לא טוב, ושאפשר לשפר הרבה, אבל חייבים לזכור שלב ליבה של יבוא עבודה זרה מוצלחת הוא הגבלת משך הזמן שבו מותר לזר לשהות במדינה המארחת.
כאשר עובדים זרים מקבלים היתר לעבוד בארץ במשך שנים ארוכות הם מכים שורשים - משפחה, חברים, ילדים והם פחות מעוניינים לחזור וכן למדינה קשה יותר לאכוף זאת. התוצאה היא יבוא של מעמד נמוך חדש, אני כמובן מדבר על הדור הבא שלהם, אשר אין לו דבר למעט תחושת קיפוח קשה. כמו שאתה יודע קשה לנו מאוד להתמודד עם המעמד הנמוך שיש לנו גם ככה...
למזלנו הרב, אני ככלכלן גאון, העליתי פיתרון מושלם. מהגרי עבודה יקבלו מראש ויזה לשלוש שנים בלבד, כאשר שכרם (שכר מינימום וכו') למעט דמי כיס, יופקד אצל הממשלה ויוחזר להם כולל ריבית ודגל ישראל מתנה בתום שלוש שנים במדינת המוצא.

ThatGuy אמר/ה...

בעיית הפליטים/מהגרי עבודה (כבעיית על של שני הנושאים) נוגעת בעצב חשוף בחברה הישראלית - הגירה.
שורש הבעייה בכך שאין למדינת ישראל מדיניות הגירה והיא מסרבת לטפל במצב הקיים. דווקא לשמאל שמתעסק בזה (אסף/קו סיוע/ילדים ישראלים/רל"א) יש עמדה דיי שלמה לעניין שנזנחת הצידה בשל הצורך לטפל בבעיות שבדרך.
עם זאת, אין ספק שהם חשפו בצורה "אלגנטית" את הגזענות הקלאסית, אבל שינוי עשו את זה כבר קודם.

הוסף רשומת תגובה