יום ראשון, 15 באפריל 2012

קצרמר על מכתב אנונימי לפעילי שלום-כביכול

מגוון טיסות השייכות ל"מטס מחאה" התחילו לנחות היום בבוקר בנתב"ג, ומסיבות שאגע בהן בסוף לא היה לי אכפת כלל עד שהפנו את תשומת ליבי למכתב, נושא סמל מדינת ישראל אך ללא חותמת[1], הפונה ישירות אל כל "אקטיביסט" ומזמין אותו ללכת להציק למדינות אחרות באזור, לפני שהוא חוזר לישראל (כביכול אז מדינת ישראל תקבל אותו בזרועות פתוחות). ההשוואה במכתב לסוריה, איראן ולחמאס היא כנראה הדרך של ישראל להצהיר בפני אזרחי אירופה שהיא לא רואה עצמה שייכת למועדון המדינות המערביות, הדמוקרטיות, הפתוחות, אלא משווה עצמה למשטרים פשיסטים אלימים ורצחניים. אבל ההשוואה השגורה (בפי הימין, דווקא; השמאל עדיין שואף ליותר) לא הציקה לי, אלא דווקא הפסקה שמתארת את ישראל:

"...you chose to protest against Israel, the Middle East's sole democracy, where women are equal, the press criticizes the government, human rights organizations can operate freely, religious freedom is protected for all and minorities do not live in fear."

כך ישראל, "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" מקבלת שורה של מחמאות שהיא בפירוש לא ראויה להן. אף מדינה דמוקרטית לא מגיעה לאידיאל של חירות ושיוויון שהן שואפות אליו, וכולן צריכות לנסות יותר; אבל מנסחי המכתב בחרו (אולי, מתוך חוש אירוני, בכוונה) בתחומים שבהם ישראל גרועה במיוחד:

  1. נשים שוות בישראל? הן חסומות משירות קרבי בצה"ל, אחד המסלולים הכי חשובים בישראל לשירות ציבורי והצלחה בעסקים; נאסר עליהן לשבת בדין על עצמן בנושאי גירושין, מזונות ומשמורת; עצם קיומן במרחב הציבורי נמצא תחת התקפה (שרק הולכת וגוברת). 
  2. תקשורת חופשית לבקר את השלטון? גם אם מתעלמים מעלון "מפלגת אוהדי ביבי", ידיעות, מעריב והארץ מתרחקים מסיקור שקריו של ביבי. הם יודעים מה קורה לעיתונים שמבקרים את ביבי חזק מדי; הון או שלטון, כך או כך, הם הולכים הביתה.
  3. ארגוני זכויות אדם פועלים בחופשיות? אם נתעלם מציד המכשפות של "אם תרצו", בליווי ממשלתי צמוד, אי אפשר להתעלם מהחקיקה לרדיפת ארגוני שמאל בישראל. זאת אומרת אפשר, אבל רק במשרדי ממשלה...
  4. חופש דתי לכל? אפילו הרוב בישראל לא נהנה מחופש דתי, אז המיעוט? כמו הסעיף הקודם, זה כנראה נלקח ישירות מפנטזיה של מישהו לגבי איך נראית דמוקרטיה, ורק מחזק את התחושה שייתכן שכל המכתב הזה הוא הלצה מתוחכמת...
  5. מיעוטים לא חיים בפחד? אולי אם למיעוטים הייתה גישה לתקשורת-המונים, היינו יודעים איך הם חיים, אבל בינתיים אפשר לשאול אם הם מרגישים בטוחים לנסוע ברכבת או להסתובב בירושלים.
הפסקה הזו מעליבה למי שגר בישראל; היא חלק מהפמפום הקבוע שלפחות לא יורים בנו ברחובות אם אנחנו מפגינים (בינתיים), שלפחות עדיין מרשים לנו לגלוש באינטרנט כדי שנוכל לראות איך נראה חופש דת או תקשורת נשכנית במקומות אחרים, ולקנא; כך שכל מי שלא מאמין שחייבים לחיות בישראל כי בכל מקום אחר ירצחו אותנו אנטישמים אלא רוצה לחיות בישראל כי הוא ישראלי ושואף שיהיה כאן טוב יותר פשוט יוותר ויעזוב. יהיה לביבי ודומיו הרבה יותר נוח ככה.



לגבי המטס עצמו (אף שזה לא נושא הפוסט): זו נראית לי כמו הפגנה טיפשית; הפגנה שהיעד העיקרי שלה, כך נדמה, הוא להראות כמו עשייה בלי להיות עשייה אמיתית, והיותה הפגנתית תלויה בכך שממשלת ישראל ומשטרת ישראל יתנהגו בבריונות ויתנו ל"מפגינים" תמונות וסרטים שאפשר להעלות לרשת. אני חש שעדיף להשקיע מאמצים במציאת דרכים יעילות יותר להפעיל לחץ על ישראל.




1 - הכתבה הזו מתייחסת לכך שדיילות של משרד התיירות "יקבלו את התיירים בפרחים ובאיגרת מיוחדת כדי למנוע פגיעה בתדמית הישראלית." ייתכן שזו האיגרת המדוברת.

Grab This Widget

4 comments:

anonymous moose אמר/ה...

מצחיק, לא שמתי לב לבחירת התחומים. יפה כתבת.

Itai Greif אמר/ה...

תודה רבה!

דרור אמר/ה...

נשים אינן, למעשה, חסומות משירות קרבי. הן צריכות להתנדב - להתנדב באמת ולא בכאילו - לשירות כזה, כולל חתימה על שס"ן כך שהשירות שלהן יהיה שווה לזה של גברים גם בזמן. הן עדיין חסומות מרוב התפקידים הקרביים, אבל לא מכולם.
רק כדי לתקן אותך בנקודה המסוימת הזאת שהפריעה לי.
המכתב עצמו, ככל הנראה, נכתב ע"י מישהו שלא מסוגל (או לא יכול עקב חוסר ידיעה) לקשר בין האמירות למשמעותן וקיומן בשטח.

Rottman אמר/ה...

כאשר מדובר בדיני נישואין וגירושין, נשגב מבינתי מדוע זוג שהחליט במודע להתחתן בנישואים אזרחיים, רכש כרטיסים לחו"ל, ערך שם טקס אזרחי לחלוטין! צריך עדיין להתגרש דרך הרבנות?! אין בכך שום הגיון או צדק, ואני רואה כעת כיצד חברה טובה צריכה להתמודד עם כל התלאות שמעבירים אותה ברבנות על מנת להשיג את הגירושין המיוחלים.

הוסף רשומת תגובה