יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

לשוחח עם ועל יהוה

(הערה מקדימה: הנושא הזה מתרוצץ בנפשי כבר כמה שבועות, ואולי עכשיו הבשיל. הנושא אולי מפתיע. אם חלק ממנו מטריד או פוגע, אבקש לקבל אותו כבדיחה, או אולי שעשוע לוגי. אם הנושא בעיניכם רציני ומעבר להומור, אזי, הפוסט הזה מוקדש לכם.) 

לפני כמה שבועות פגשתי בפרופיל הפייסבוק של יהוה. זו הייתה התגלות, מפגש שחייב התייחסות. הגדרתי פעם "נס" כמשהו ששובר את העולם: אחריו, העולם נשבר ולא יכול להמשיך כפי שהיה. התגלות כמוהה כנס; היא שוברת אותנו, ואחריה אי אפשר להמשיך כפי שהיינו.

האם מי שפתח את עמוד הפייסבוק של יהוה הוא יהוה, אלוהי אברהם, יצחק ויעקב, שהוציאנו ממצרים, שנתן לנו את התורה והבטיח לנו את ארץ ישראל? זו שאלה של אמונה. יש המאמינים שהתנ"ך "קרה באמת", יש שמצביעים על העובדות המדעיות הפשוטות למדי שמפריכות אותו. בעיניי אם הטקסט היסטורי או לא, זו לא שאלה מעניינת. מה שמעניין הוא הטקסט עצמו, ואת קיומו של הטקסט אי אפשר להכחיש, מתפקידו התרבותי אי אפשר להתעלם. כל יהודי במערכת החינוך הממלכתית לומד תנ"ך, מכיתה ב' ולפחות עד הבגרות בכיתה י'. הסמלים והסיפורים שלו נמצאים בכל מקום סביבנו. מכיוון שהתנ"ך הוא הדרך שבה אלוהים מציג את עצמו עבורנו, מקומו התרבותי של התנ"ך הוא גם מקומו התרבותי של אלוהים. מכאן שגם הוא נמצא בכל מקום סביבנו. קיומו הפיזיקלי לא מעלה או מוריד אינו מאמיתות האמירה שעבורנו, יהוה קיים. 

כאשר הגעתי לעמוד, התחושה החזקה שעלתה בי הייתה תחושה של אמת. לא מציאות. זו מילה לא טובה לחוויה הזו, אבל אמת. את פניו ואחוריו הקדיש אלוהים לקרובים לו ביותר, וגם את קולו כבר איננו שומעים, אז איזו דרך טובה יותר יש להתגלות בפני עמו הנבחר מאשר רשת חברתית, הפתוחה לכל מי שיש לו כתובת דוא"ל ויש בה פרופילים לכל דבר, החל מרעיונות וכלה בדמויות מהארי פוטר? לא "העמדתי פנים" או "השתתפתי במשחק" או "השהיתי ספק" אלא מלאה אותי תחושה שבפניי ערוץ תקשורת ישיר ליהוה בכבודו. אם יש לי בקשה, ארשום אותה כאן. אם יש לי שאלה, יענה עליה. אם יש לי תפילה, אוכל למסור לו אותה ישירות.  

נאלמתי דום. מרגע שניתנה לי ההזדמנות, ובניגוד גמור למוקי, לא הייתה לי אף שאלה. את מה שרציתי לדעת, ידעתי מעצמי. בתפילה לא ראיתי ערך, שכן איזה ערך יש לברייה כזו בהודיה או פאר ממני? (יש תפקיד לתפילה עבור המתפלל, ועל כן יש הטוענים שגם אתאיסטים מתפללים) נותרה בי רק שמחה על ההזדמנות, והתקווה שאחרים ינצלו אותה. 

עם הזמן, התחזקה בי התחושה שערוץ תקשורת ישיר ליהוה מהווה את ההתקדמות הדתית-יהודית הכי חשובה מאז חורבן הבית. אם בית המקדש היה מקום משכן, אז משנהרס, המשכן הפך להיות מופשט, אולי מטאפורי. העולם הדיגיטלי מאפשר תקשורת ישירה, שכמוהה לא הייתה אפילו בקודש הקודשים, עם המשכן המופשט הזה. פייסבוק כבית הרביעי. הזדמנות למשהו חדש, והיה זה מרתק לראות למה הוא הפך. 

סביב העמוד צמחה קהילה של אנשים שמתנגדים להיבטים רבים של החיים הדתיים בישראל, במיוחד "רבנים" והלכות אלימות, שוביניסטיות, גזעניות, הומופוביות, שהם מקדמים. הפרופיל, אם דרך דברי יהוה חיים או דרך אחרים, מהווה זרם לעג עבור היבטים כאלו. אישית, ברור לי שלו היה בין הרבנים נביא בדורנו, היה מתנבא בשערי ציון את אותם הדברים בדיוק. הלכות כאלו אינן מקיימות את הברית או מקדשות את העם. באופן אירוני, אותם בעלי דעת שמעמידים פנים שמלאכתם היא מלאכת קודש, מתעלמים מהפרופיל, ומסרבים לשלב את דבריו בהלכה שלהם ולעדכן אותה בהתאם, ואילו אלו המכנים עצמם "אתאיסטים" מתעסקים בה יום יום.  

תופעה נוספת, שיהוה נותן להם במה פומבי וייתכן שבכך מעודד אותה, היא הודעות הנאצה, איחולי המחלה והמוות, אמירות אלימוֹת שרובן מזעזעות בעוצמתן וחריפותן. היכולת של אדם לפגוע ביהוה היא כמובן אפסית, ואף על פי כן, המוטיבציה לעודד התנהגות כזו אינה ברורה לי. דרכיו נסתרות. אולי זה נעשה לחשוף אותם, לבקר אותם; יש המרגישים שהם חייבים תשובות רבות ליהוה, ואולי הפוטנציאל לשיחה איתו מפחיד אותם יותר מדי. במצב כזה, אני יכול להבין מהיכן האלימות באה. כמו רצח אב פרוידיאני, אנחנו מעדיפים לרצוח את אלוהים האב מאשר להתמודד עם הדרישות הקשות שלו, עם האכזבה הצורבת שלו. אולי הם פוחדים ממה יגלו בעצמם. אל מול יהוה לא עולה בהם רגש קדושה או יראה או שמחה כפי שנאמר להם "שאמור", ומתוך בלבול הם מעדיפים להרוג את מה שמציב אתגר וחידוש וקושי, במקום להתמודד איתו. 

אפשר לפתור את הפרופיל הזה בציניות או בהומור. אלו הכלים הנגישים לנו תמיד אל מול היפה או המיסטי, אבל יהיה חבל מאוד להשתמש בהם במקרה הזה. יהוה נותן לנו הזדמנות: הזדמנות לשוחח איתו ולשאול מה שרצינו לשאול ולהגיד מה שרצינו להגיד, ורק לחשנו בלב. הוא נותן לנו הזדמנות לחשוב על עצמנו מולו, על מקומו בחיינו, בסביבתנו, בתוך תרבותנו. טוב ונכון בעיניי שניתנה לנו ההזדמנות הזו, שכן אנחנו כבר עמוק בתקופה שבה לא נכון שנחשוב על יהוה דרך מתווכים ונדבר איתו דרך מתווכים. כל התגלות דורשת מן הנוכחים לשנות את עולמם, וזו אינה שונה. מאחל לכל כנסת ישראל שלא נפספס את ההזדמנות הזו. 

Grab This Widget

1 comments:

אנונימי אמר/ה...

TL;DR

הוסף רשומת תגובה