יום שני, 4 בנובמבר 2013

גברת עם ז-ן

(הערה מקדימה: פוסט זה הוא חלק מסדרת זיפים, סדרה שתלווה אותנו לכל אורך חודש נובמבר. לחיצה על הקישור או על התגית "זיפים" תוביל לאוסף כל הפוסטים השייכים לסדרה)

בדיחה ישנה הולכת כך:
"מה מתחיל בזי"ן, נגמר בנו"ן, יש בו שלוש אותיות ויש רק לגברים?"
"נו, מה?"
"זקן!" 

גיחי גיחי.

"הגברת עם הזקן", כמו בתמונה, כמו בסדרת הטלוויזיה Carnivale, כמו בקרניבלים האמיתיים, הפתיעה וזעזעה כי היא שברה את חוקי הטבע. כמו האיש-לטאה עם עור הקשקשים שלו או נער-הסרטן עם ידי הצבת שלו, היא מציגה משהו פריקי. מפלצת מנוגדת לטבע.

המתח ההומוריסטי מגיע כמובן מכך שהגברת עם הזקן היא לא שבירה של הטבע, בניגוד, אולי, לאדם שבאמת היה סובל מקשקשי לטאה או ידי צבת. לכל הנשים יש זקן. לכל בני האדם יש שיער גוף, על הרגליים ועל הידיים, בבית השחי ובמפשעה, וכמובן, על הפנים. מעל העיניים ומעל השפה ועל הלחיים. גבות. שפם. זקן.

הגברת עם הזקן עובדת כי אנחנו קונים אשליה: לנשים אין זקן. לנשים אין שיער פנים. נשים הן חלקות, כמו שגבר שלא יכול לגדל זקן הוא נשי. אם שיער פנים הוא גברי, ושיער פנים פרוע הוא גבריות פרוצה, אז הגברת עם הזקן היא החציה את הגבול הזה: הגבריות הפרוצה שולחת רגל גסה (ושעירה), ומשאירה חותם כבד בצד השני, על פניה של אישה מסוימת.

חייה של הגברת עם הזקן הם אשליה; קיומה כפריקית, כמוקד משיכה, עובד רק כל עוד אנחנו מסכימים, ברשותה, להתעלם מכך שיש לנו דרך פשוטה וישירה לגרום לכך שתפסיק להיות גברת עם זקן. כבר אלפי שנים הגברת עם הזקן יכולה, פשוט, להתגלח; והרי בכך מדובר. בכך הבגדים והבשמים והמקלחות ומריטת הגבות והניתוחים הקוסמטיים עוסקים: באילוף הטבע הסורר, הפיכתו למשהו שאנחנו נרצה להסתכל עליו (עבור ערך ספציפי, מקומי, זמני וחמקמק של משהו שנרצה להסתכל עליו, משהו יפה). מדוע שתבחר להימנע מזה? מדוע שתבחר במבט הזה, שהיא מושכת?

האיש עם קשקשי הלטאה, הנער עם אנשי הצבת. הם פריקים מטבעם, לא מהתנהגותם[1]. הגברת עם הזקן איננה פריקית מטבעה, כי אם מבחירה. במבט המתריס, בחיוך צופן הסוד, היא משתפת אותנו בבדיחה: היא יודעת שהיא יכולה להתגלח. היא בוחרת שלא לעשות זאת. האם זו מקריות גנטית ששיער הפנים שלה שופע, כהה, בולט יותר משל הנשים האחרות? או שמה, כאשר (גם) הן מגיעות להצמיח שיערות "בכל המקומות הסודיים", הוא תמיד צומח שופע, כהה, בולט, במילים אחרות, הוא צומח טבעי וגברי. אולי אז הן מגלחות אותו, מעלימות אותו; אולי הן ואנחנו הגברים שותפים לסיפור, לאגדה, שהוא מעולם לא היה שם, ובקיומו מכירים רק באותם מקומות סודיים, לנשים בלבד[2], בהם מורטים, מלייזרים, משעווים. 

התשובה המרומזת, ההומוריסטית לבדיחה, היא זו שבאמת ייחודית לנו, הגברים[3]. התשובה הנאמרת בקול רם, שאמורה להוליך אותנו במשעול הגבריות, לסמן את המעבר מנער לגבר, את ההפרדה מהגבר המסודר לגבר הפרוע, להפגין בצורה בלתי מתפשרת את האון של הגבר הנושא זקן, התשובה הזו איננה ייחודית לנו כלל וכלל. מה מתחיל בזי"ן ונגמר בנו"ן ויש רק לגברים? לא זקן; אותו יש לכולם.



1 - האגדה היא שהתנהגות לא מוסרית של האם היא שגורמת לעיוותים אצל הבן. אולי אין זה מקרי שהנער עם ידי הצבת והגבר עם עור הלטאה הם שניהם בנים, של אם נעלמה ולא מוסרית.
2 - לא עוד, כמובן. גם הגברים מורטים.
3 - ולאינטרסקס; לפחות, אלו מהם שבוחרים לא להזדהות כגברים. וטרנסג'נדרים MTF שלא עשו ניתוח. גם הם.




Grab This Widget

0 comments:

הוסף רשומת תגובה