יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

שיער

80% מהחיים שלי הסתפרתי באותה צורה: שיער קצוץ. כמה שיותר קצוץ. לדחות כמה שיותר את התספורת הבאה (כן, זה בתמה של גילוח). 

עם זאת, ואולי בסתירה?, נמשכתי מאוד לרעיון של שיער ארוך. גברים עם שיער חלק וארוך נראו לי חברים באיזה מועדון סודי, בעל אפשרויות מסתוריות, שלא פתוח לאלו מאיתנו שפשוט "לא יכולים לגדל שיער". 

למה החלטתי את זה? איך? מתי? שיש גברים "שיכולים לגדל שיער", ויש גברים שלא? אני לא זוכר. זו הייתה האקסיומה שלפיה חייתי. יש גברים שכן, יש גברים שלא. חשבתי שזה גנטי. או קשור לתקופה. או לגיאוגרפיה.

אם בתור ילד, נער צעיר, אתה קורא ספרי פנטזיה, לגיבורים של הספרים שלך יש שיער ארוך. זה עומד הן בניגוד למציאות, שכן גברים שהלכו הרבה למלחמה קיצצו את השיער שלהם כדי שלא ימשכו בו ויהפכו אותו לחסרון עבורם, ובניגוד למקומות אחרים, שבהם שיער ארוך נתפס כמשהו נשי, ודווקא השיער הקצוץ הוא הגברי. למשל בשיר:
"האם אתה הומוסקסואל?"
"אם מיק ג'אגר היה מציע, אז למה לא, אבל אני לא הומוסקסואל."
"אז למה ההיקשרות הזו לשיער ארוך?"
כי בעולם של Hair, להומוסקסואלים יש שיער ארוך?



רציתי שיער ארוך. קנאתי באלו שיש להם שיער ארוך. לגיבורים שלי היה שיער ארוך: כל הסיירים הקשוחים והאפלוליים; מדמרטיגן או דריזט או ארגורן. האינדיאני ב"ד"ר קו'ין, רופאה במערב". לכל האלפים שאי פעם הופיעו בז'אנר הפנטזיה, בכל מדיום שהוא. אני בטוח שאפשר להמשיך עוד, אבל הבנתם את הרעיון. 

זה מוזר לי, כי הרומנטיקה הזו סביב השיער ארוך עומד בנפרד מהמציאות שבה חייתי. במציאות שבה חייתי, לא היו גברים עם שיער ארוך. כולם הסתפרו קצר, גם אם בנים מתולתלים לא עשו "כאסח" או "גלח", הם עדיין הסתפרו עד לאוזניים. מפלי שיער שנשפכים על הכתף, זה לבנות. גם היום, זה עדיין מראה נדיר.

האם אפשר להאשים את הגנטיקה? לאסיאתים שיער ארוך וחלק, והשיער האירופאי מעאפן?

מזג האוויר? הקיץ הישראלי פשוט חם מדי לשיער ארוך?

הייתי שמח לזרוק את האשמה לרגלי הפטריארכיה, כמו כל דבר אחר, אבל שיער ארוך יכול להיות דבר כל כך גברי, כל כך מיני ומתפרץ, שקשה לראות איך בכזו קלות אנחנו משילים את מחלפות השיער שנדמה שהן נחלת בנים עד גיל 3 בלבד, ואף פעם אף פעם לא מאריכים יותר...



אם הייתי צריך לנחש, ואין ברירה אלא לנחש כי במסע הזה, כל הצעדים בעיניים עצומות וכל פנייה היא תעלומה, הניחוש שלי היה ששיער ארוך הוא נוזלי, ושיער קצר לא.

להיות נוזלי זה לאו דווקא להיות נשי; אבל להיות נוזלי מאיים על קביעות, קשיחות, פשטות, ישירות. כל התכונות שאנחנו משייכים, הרבה פעמים, לגבריות. לעתים, לצד הרע של הגבריות. לכן שיער ארוך הוא לא נשי בפני עצמו; הוא יכול להציג פראיות ושחרור והתפרצות, וגם אלו יכולות להיות תכונות גבריות.

אבל הוא מציג איום, על אותן תכונות שאולי אנחנו כאן משייכים עם גבריות בצורה (מושפעת צה"ל מאוד) קריטית ונפוצה.
אולי זה בגלל זה. 

גם ללסטט היה שיער ארוך. והוא היה בן זונה...

Grab This Widget

4 comments:

Antongarou אמר/ה...

אני חושב שחלק מזה הוא פשוט עניין של עצלנות מוקנית: החברה מעודדת את הגברים לא להודות שהם משקיעים בהופעתם החיצונית, ושיער ארוך דורש השקעה מתמשכת ודי רצינית, כמו שידוע לכל מי שהיו לו קרובי משפחה(מאיזשהו מגדר) שהחזיקו כזה. שיער ארוך הוא בעצם הצהרה של "אני משקיע בהופעה שלי זמן, ולא מעט", שהיא לא מאוד מקובלת בקרב גברים בחברה שאנחנו חיים בה.

Itai Greif אמר/ה...

זו נקודה מעניינת. אני מסכים שעדיין, עבור גברים, מביך להודות שהם משקיעים בהופעה שלהם, למרות שבבירור יש לא מעט גברים שעושים זאת.

nitzanms אמר/ה...

לי היה שיער ארוך כמתבגר, חצי מעצלנות וחצי מנסיון להסתיר אוזניים גדולות מהרגיל. זה היה חם ומעיק וזה לא נראה טוב. מאז למדתי שלא טיפלתי בו כמו שצריך, אבל אני עדיין חושב שאני נראה יותר טוב עם שיער קצר.

השתלת שיער אמר/ה...

אהבי את הכתיבה

הוסף רשומת תגובה