יום רביעי, 19 במרץ 2014

כך בעטו הבריטים את רעיון הגבריות אל מחוץ למסך הקטן, פוסט אורח

(פוסט אורח מאת נועה דרור)

פעם בכמה זמן מבליחה איזו יצירה שהופכת דברים על פיהם ומאלצת אותך לכייל את הפרספקטיבה על יצירות אחרות מהז'אנר – לפי סטנדרטים חדשים. "חוג בלצ'לי" (The Bletchley Circle) עושה את זה לפמיניזם בטלוויזיה.

במהלך מלחמת העולם השנייה היה בלצ'לי פארק מרכז פיצוח קודים באנגליה. מיטב המוחות הבריטיים עקבו אחרי תנועת הצבא הגרמני באמצעות יירוט הודעות מוצפנות, פיצוח קודים וזיהוי דפוסים. קצת במפתיע, רוב הפיענוח נעשה על ידי נשים. או שאולי זה לא עד כדי כך מפתיע – בלית גברים, תפקידי עורף רבים אויישו על ידי נשים. וכמו אחרי המלחמה הגדולה, כשהגברים חזרו הביתה, הנשים הללו, שהיו כה חיוניות למאמץ המלחמתי – נאלצו לחזור למושב הנוסע.

ואמנם, הסדרה מתחילה בכך ש-4 מפענחות מבריקות, "נערות בלצ'לי" לשעבר, משרכות את רגליהן בחיי שיממון ובינוניות, בלונדון המשתקמת של שנות ה-50. סדרת רציחות לא מפוענחות תופסת את אוזנה של סוזן (רעייה ואם בפרברים) והיא משכנעת את מילי (סינגלית ומלצרית), ג'ין (ספרנית) ולוסי (רעייה לבעל מכה) שהמשטרה פספסה דפוס חשוב של התנהלות הרוצח ברשת הרכבות שסביב לונדון. ארבע הנשים מפעילות את המוחות שלהן ואת השיטות שלמדו בבלצ'לי כדי לזהות עוד ועוד דפוסים שיובילו אותן אל הרוצח.

המדהים ב-"חוג בלצ'לי" הוא שגיבורי הסדרה האמיתיים הם המוחות של ארבע הנשים. כלומר, הסדרה כולה עוסקת בחשיבה והפיענוח של התעלומות והפשעים. ומה שמאפשר לחוויה המזוקקת הזו, של צפייה בנשים חושבות, מפעילות תושייה, חשיבה עצמאית וכלים לוגיים ואנליטיים – היא העובדה שדמויות הנשים בסדרה אינן בנויות ביחס לדמויות של גברים. ובכך גם גדולתה.

Bletchly Circle Women

באפי, המפצחת, קינג, אוליביה פופ, זינה, חאליסי, מרפי בראון – דמויות הנשים הכי חזקות וכוחניות בטלוויזיה בנויות כולן ביחס לדמויות של גברים ולמושג גבריות כלשהו. הן חזקות למרות/בגלל/על אף/הודות ל- גברים שבסביבתן וברקע. זה תקף אף בסדרות שעוברות בהצלחה את מבחן בקדל: ההשפעה הגברית תמיד ברקע. ה-"ביחס ל-" הוא גם ביחס לאיזה רעיון של גבריות, אפילו שאינו נוכח על המסך או בשיחה – עליו צריך להתעלות ולעומתו צריך להוכיח שאת טובה באותה המידה, אם לא יותר (ורצוי לעשות זאת עם עקבים ואיפור ויושרה ללא רבב, שכן אם תחטאי בתחמנות, תקובעי ברובריקת המכשפה המניפולטיבית).

יוצרי "חוג בלצ'לי" הצליחו לעשות את הנסי והמופלא: הם הצליחו להוציא את הרעיון הגברי הזה מהתמונה. לגמרי. כמעט כל מה שהגיבורות עושות הוא ביחס לאי צדק, פשיעה ופאזלים שצריך לפתור. כאמור – 7 פרקים (אלה עונות בריטיות – 3 ו-4 פרקים בעונה) של לשבת ולצפות בנשים חושבות.

הכלים להוצאת הרעיון הגברי מהמשווה הם רבים ומעניינים, טובים יותר ופחות: שוב ושוב נתקלות הגיבורות בממסד גברי אטום – המשטרה, סקוטלנג יארד, הצבא הבריטי. המוסדות האלה מיוצגים על ידי גברים ובד"כ משיבים את פני הנשים ריקם, כשהן מנסות להאיר את הדפוסים הנעלמים מעין שגילו. הנפנוף חסר הסבלנות שהן סופגות ממיני קולונלים ואינספקטורים הוא כלי נראטיבי מעולה לכך שימשיכו בעבודת הפיענוח בעצמן, אבל יש לו תפקיד הרבה יותר חשוב: הנפנוף ממצב אותן לבד בזירה, אחרי שהמוסדות הכי אמינים וברי-משענת עבור אזרח הפנו להן עורף. זה מחייב עצמאות וחתרנות אולטימטיבית, כזו שנשים נוטות לזנוח בשלב מאוד מוקדם של החיברות, כי תמיד יש מי שיפתח את הסתימה, יחליף את הגלגל, יתקן את המחשב, יכלא את הרעים. אבל סוזן, מילי, ג'ין ולוסי נשארות בלי תמיכה של גבר כזה ומסתדרות מצויין.


רובד פמיניסטי נוסף הוא הפשעים שאיתן מתמודדות הנשים (ספויילר!): בעונה הראשונה, מדובר ברוצח סדרתי שרוצח נשים, כולל מעשי אלימות מינית, סטוקינג ושלל תענוגות מיזוגניים. בעונה השנייה מתמודד החוג עם טבעת של סחר בנשים שבראשה עומדת אישה. יש בזה משהו נפלא מבחינה סיפורית – האמירה שגם נשים מתנכלות לנשים ובזות להן לצד ההעמדה של אישה חזקה, מתוחכמת וכוחנית בעמדת הנמסיס של נשות החוג. היא שוות ערך להן ומאתגרת את יכולות הפיענוח והתושייה שלהן כמו כל ארכי-נבל נושא פאלוס.

אלמנט מענג נוסף ב"חוג בלצ'לי" הוא עבודת הפיענוח עצמה וזה קשור פחות לפמיניזם ויותר לטלוויזיה ואולי קצת לנוסטלגיה. תהליך הפיענוח מאוד נוכח בסדרה, כולל מעקב מדוקדק אחרי דפוסי תנועה של חשודים, דדוקציה ועבודה של ממש עם מכונת אניגמה. יש משהו כל-כך הרבה יותר מספק בגיבורות שבונות טבלאות ומוחקות בעיפרון שורות בלו"זים של רכבות – מאשר בשליפת המידע והצלבת הנתונים הבלתי נראית והבזקית של גאוני מחשבים בתפקיד האנליסט של סדרות מתח מודרניות באופיין.

Grab This Widget

2 comments:

Standback אמר/ה...

נשמע נהדר! אצוד לי.

zipdrive אמר/ה...

לייק.
אני שומר את הזכות להשתמש ב"ארכי-נבל נושא פאלוס" בעתיד.

הוסף רשומת תגובה