יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

בוודאי שמגנים את ISIS ולא רק את ישראל

אז יש טענה קבועה של מיני שמאלנים-לייט ו"ימנים לאומנים" על מגוון גווניהם שהעולם מתעסק בישראל, אבל לא מתעסק בזוועות אחרות, לדוגמה מלחמת האזרחים בסוריה או הזוועות האחרונות של דעא"ש (ISIS). טענה מקבילה היא שארגוני זכויות אדם מבקרים את ישראל, אבל מדלגים על הפרות זכויות אדם במקומות אחרים[1]. הטענות הללו משמשות כדי להתעלם מהביקורת, כדי לשכנע אחרים להתעלם מהביקורת, ובאופן עקיף, להצדיק כל מה שישראל עושה. 

האם ארגוני זכויות אדם ופעילי שמאל מסביב לעולם באמת עיוורים כל כך שאינם רואים הפרות שקורות מעבר לגבול או שניים? כמובן שלא; ארגוני זכויות אדם מפנים זרקור גם להפרות במקומות אחרים, לדוגמה Amnesty International מדווח על עינויים והוצאות להורג, על אסירי מצפון באיראן, אקטיביסטים שמעלימים אותם, וקטלוג הזוועות תחת התגיות "איראן" או "סוריה" ארוך, מפורט, ומטריד ביותר. גם Human Rights Watch לא חוסך שבטו: טענות נגד איראן על הוצאה להורג של ילדיםחיילים ילדים בסוריה, חטיפות של ילדים בידי ISIS.

אפשר גם למצוא גינויים חריפים של ארגונים שמתמקדים באזור (Canadians for Justice and Peace in the Middle East) ודתות גדולות (Center for the Study for the Studi of Islam and Democracy מוושינגטון; האגודה המוסלמית של בריטניהוכאן אפשר למצוא גינויים מהאפיפיור, האו"ם, אנשי דת ממצרים, ועוד). אני מניח שכל ארגון זכויות אדם או ארגון דתי שנרצה לבדוק, נמצא בו גינוי לגבי ISIS, כפי שהיו גינויים לגבי מלחמת האזרחים בסוריה. קל מאוד לראות שאין בטענה בסיס.

התקשורת בישראל ממהרת לדווח על הפגנות נגד ההפצצות הישראליות בעזה, וקל לטעון שאין הפגנות מקבילות נגד אירועים אחרים; אבל חיפוש מהיר מגלה שזה לא נכון. אפשר למצוא הפגנות וגינויים מסביב לעולם: בדרום אפריקה וניו-זילנדאוסלו או לונדוןמישיגן או אילינוי, ואפילו בגדד! (אפשר למצוא תיאור הפגנות נוספות כאן). הם מפגינים ברחוב או מול הממשלה שלהם; הם מגנים את האלימות, הם מרחיקים את עצמם מ-ISIS, הם דורשים פעולה. בקיצור, קל לטעון שאין הפגנות כאלו, כי לא מדווחים עליהן; אבל קל מאוד למצוא אותן, אם רק רוצים לראות.

הפגנות נגד ISIS לא מעניינות את הקורא הממוצע בישראל, ולכן לא מדווחים עליהן. זה גם מקל להגיד "הביקורת נגדנו היא לא עניינית", כי אכן, אם היו הפגנות רק נגד ישראל, זה היה מוזר. אבל זה לא המצב. אלו הטוענים מולכם שמפגינים "רק" נגד ישראל או מגנים "רק" את ישראל, טוענים משהו לא נכון. יש להגיב בחריפות ובאופן חד משמעי: אם אתה חושב שאין הפגנות וגינויים נגד ISIS או הפרות אחרות, זה רק בגלל שאתה עיוור מרצון; זה מצביע על משהו שלילי לגביך. לא לגבי אנשים אחרים. 

זה גם מעלה תהיה, מה היה קורה אם היו מנסים לארגן הפגנה נגד פעולות ISIS בישראל; האם אותם "ימנים לאומנים" היו מגיעים להפגנה כדי לתקוף את המפגינים בה? האם הם היו מבקרים את המפגינים על כך שאכפת להם ממוות של ערבים, אבל לא ממוות של יהודים? אולי בישראל מותר לדבר רק על גינויים והפגנות שעוסקים בישראל, כי בישראל אוהבים להתעסק רק בישראל... 


אני חושב שמן הראוי כן להעלות נקודה אחת שבה ישראל שונה מ-ISIS, והשוני הזה גם משפיע על אופי ההפגנות והגינויים המופנים נגד ישראל. אני מאמין שהרבה מהמפגינים נגד מעשי ישראל והמגנים את ישראל, מאמינים שיש לבעיה פתרון יחסית פשוט, שנתון כולו לגחמתה של ישראל: ישראל צריכה לפנות את ההתנחלויות, להפסיק את ההוצאות להורג של פעילי חמאס, ולנהל מו"מ על הקמת יישות פוליטית פלשתינית אוטונומית; לא מסובך. במקרה של מלחמת האזרחים בסוריה, או המהפיכה הצבאית במצרים, או האלימות הבלתי נפסקת בעיראק, או ISIS, אין פתרון שאפשר לנסח בכזו קלות, ואולי אין פתרון כלל. ייתכן שאתה מאמין שאין לסכסוך פתרון פשוט כזה, או שהפתרון כפי שהוא מוצג כאן רע לישראל (נגיד, יפגע בבטחון אזרחי ישראל בצורה אנושה); אבל אם המפגינים מאמינים בפתרון הזה, זה אולי מספק הסבר אחר לפעולות שלהם מאשר אנטישמיות. 



1 - בגלל שזו טענה שכיחה יחסית, שווה להקדיש משפט ולהזכיר שבצלם הוא ארגון זכויות אדם שמוקדש להפרות בשטחים. לשאול למה הוא לא מבקר הפרות זכויות אדם במקומות אחרים זה מגוחך, ומדגים היטב כמה מעלי הטענות הללו אינם כנים. []

Grab This Widget

3 comments:

אנונימי אמר/ה...

כמות המפגינים נגד ישראל וכמות הגינויים מצד האו"ם נגד ישראל בכל מקרה אינן פרופורציוניות למה שקורה בישראל. אסור לשכוח שישראל היא הגורם הדמוקרטי היחיד במזרח התיכון, שתומך בשוויון, זכויות נשים, זכויות מיעוטים וכו'. אם ארגוני זכויות האדם באמת מכוונים למטרה של זכויות האדם הם צריכים להפגין בעד ישראל ולחזק את ישראל, ולא לשים את ישראל באותה שורה יחד עם ארגוני טרור רצחניים. כשהם לא עושים זאת, הם פושעים נגד האנושות שפועלים מתוך אנטישמיות - "לתפוס את היהודי הרע"

אנונימי אמר/ה...

למגיב שלפני - כשאתה אומר "כמות המפגינים נגד ישראל וכמות הגינויים מצד האו"ם נגד ישראל בכל מקרה אינן פרופורציוניות למה שקורה בישראל" על איזה עובדות מספריות אתה מבסס את דבריך? כי אם זה פשוט הרושם שלך מהתקשורת שאתה צורך - זאת בדיוק הנקודה שעליה מדבר המאמר.

ולגבי "הגורם הדמוקרטי היחיד במזרח התיכון" - ישראל שולטת על מיליוני אנשים תחת משטר צבאי ללא זכות הצבעה לריבון (כנסת ישראל). זאת לא דמוקרטיה, לפי שום הגדרה.

Itai Greif אמר/ה...

קשה לי להגיב לתגובות אנונימיות, ובכל מקרה, ארגוני זכויות אדם לא עוסקים ב"חיזוק מדינות"; זה לא התפקיד שלהם. הם עוסקים בביקורת על מדינות לגבי הפרות זכויות האדם שלהן.

אני גם אדגיש שהטענה הרווחת איננה "מבקרים את סוריה יותר מאותנו", אלא "לא מבקרים את סוריה *בכלל*", והטענה הזו בבירור איננה נכונה. אם יבוא מישהו מהימין הלאומני ואחרי שיבדוק את ההתנהלות של ארגוני זכויות אדם או ארגונים פוליטיים ודתיים במדינות ברחבי העולם, ויראה שאלו אכן מבקרים את ישראל יותר מאשר את המתרחש בעיראק, איראן, סוריה, ודומיהן, אשמח לראות זאת.

הוסף רשומת תגובה