יום רביעי, 17 בספטמבר 2014

עוגייה פמיניסטית

זהו הפוסט הראשון בפרויקט "עוגייה פמיניסטית"; זהו פרויקט פתוח, בלי תאריך גג כרגע, שישמח לתורמים נוספים! יש לך רעיון לעוגייה פמיניסטית? השאירו הודעה בתגובות, או בדף הבלוג בפייסבוק.

אז מצאתי את עצמי בשיחה על פמיניזם עם ידיד הבלוג ישי מרזל ואנשים נוספים, ובנקודה מסוימת אחת המשתתפות בשיחה אמרה משהו כמו "ואז יש כל מיני גברים שמגיעים לפורומים פמיניסטיים כי הם רוצים עוגייה פמיניסטית."

עוגייה פמיניסטית? יש כאלו?! אני פמיניסט; גם אני רוצה עוגייה פמיניסטית!

מיד הסתבר שזה לא מה שחשבתי; עוגייה פמיניסטית היא ביטוי סרקסטי; אין באמת עוגייה בסוף[1]. הכוונה כאן היא להעברת ביקורת על גברים שמאמצים מנהג פמיניסטי מסוים, או לפחות מכריזים שהם אימצו אותו, אבל נראה שהם עושים זאת כדי לקבל שבחים מהקהילה הפמיניסטית באופן כללי, ולא כדי לגרום לשינוי חיובי בעולם, וגם, מגזימים בהשפעה של מעשיהם ובעלות שלה. בקיצור, נתנו לאישה מעט כבוד ומצפים שמישהי תתן להם עוגייה על זה.

בהמשך השיחה מרזל דיבר על אקטיביזם סביבתי, וכיצד לארגונים סביבתיים יש אינטרס לשכנע אנשים לעשות אפילו דברים קטנים למען הסביבה; למשל, להפסיק להשתמש בכוסות חד פעמיות מקלקר. עשינו אנלוגיה בין הגברים שמחפשים עוגיות פמיניסטיות ובין מישהו שהיה מספר בפורום סביבתי שהוא הפסיק להשתמש בכוסות חד פעמיות מקלקר, ומרזל טען שאף אחד בפורום לא היה לועג לאותו מישהו, אלא להיפך; היו מעודדים אותו על הצעד שלו, מעודדים אותו לגרום גם לחברים שלו להפסיק להשתמש בכוסות קלקר, מעודדים אותו לעשות צעדים נוספים באותו הכיוון, ובינתיים, נותנים לו עוגייה סביבתית[2]

לכן, החלטתי לחלק עוגיות פמיניסטיות. לא במובן המקורי, הסרקסטי, אלא במובן אחר. אני תובע בחזרה את הביטוי, אם תרצו. כל פוסט בפרויקט יהווה עוגייה פמיניסטית אחרת: צעד ברור ופשוט שאני מעודד גברים לעשות כדי לקדם את המאבק הפמיניסטי. אם עשית את הצעד הפשוט והברור הזה - מצוין! כתוב בתגובות, מגיעה לך עוגייה. ספרו לחברכם, כך שיקבלו עוגיות גם הם. המציאו עוגיות פמיניסטיות משלכם, ושתפו אותן איתי; אני אשמח לכתוב עליהן כאן ובכל מקום אחר. 

ביחד, עוגייה אחרי עוגייה, נבנה עולם טוב יותר, ומתוק יותר.


1 - The cookie is a LIE []
2 - יש פגמים באנלוגיה, והמאבק הסביבתי ומאבקים פוליטיים אחרים לא מקבילים למאבק הפמיניסטי. למשל, הרבה מרחבים פוליטיים פמיניסטיים משמשים גם כמרחב בטוח לאוורר חוויות ותחושות, שקשה או אפילו בלתי אפשרי לדבר עליהם במרחבים אחרים. []

Grab This Widget

1 comments:

עדי סתיו אמר/ה...

אתה כבר לא בטוויטר?

נראה לי שההבדל העמוק בין השניים (שמה שדיברת עליו בהערת שוליים 2 שלך הוא מקרה פרטי שלו) זה שבתנועה הפמיניסטית יש בד"כ זהות בין הסוכנים האידיאולוגים (בפועל או בכוח) לבין הפציינטים שלה. זו תנועה של נשים למען נשים[1]. זה בניגוד לתנועות סביבתיות (או טבעוניות) שבהן יש הפרדה מוחלטת בין סוכנים ופציינטים (שאינם אנושיים מלכתחילה). אם אתה מגיע לקבוצה סביבתנית ואומר שאתה לא משתמש בכוסות קלקר, אתה שקול לחלוטין לכל אחד אחר בקבוצה, ונבדל אולי רק ברמת הוותק והמחויבות הנוכחיים שלך. אם אתה גבר ומגיע לקבוצה פמיניסטית, זה יותר בעייתי כי אתה בעצם מתפאר בתרומה שלך מול אותם אנשים שהתרומה הזו אמורה לעזור להם. אפשר אולי לבדוק את זה: האם יש נורמות שונות בקבוצות של גברים-פמיניסטיים?

כמו כן,זו אחלה יוזמה שבעולם.

[1] כן, יש גם גברים פמיניסטיים ויש גם נשים אנטי-פמיניסטיות מובהקות, אבל אלה שוליים גם מבחינה מספרית וגם מבחינת ההשפעה.

הוסף רשומת תגובה