יום שישי, 15 בנובמבר 2013

ביקורת על סכין הגילוח החדש של Gillette

ביום רביעי הייתי באירוע שארגנו Leaders כדי לספר לנו על סכין גילוח חדש של Gillette. כמו שכתבתי בתחילת החודש, אני מקבל מארז עם סכין גילוח (וידית מזהב!) ואני צריך לכתוב ביקורת על הסכין.

במקום להתעסק רק בסכין, כי בכל זאת זה לא בלוג צרכנות, החלטתי שזו הזדמנות טובה לפרוץ במסע ארוך שבסופו, מי יודע, אולי יהיה לי שפם.

עם זאת, ביום אחרי האירוע הייתי אמור לכתוב ספציפית על חווית הגילוח בסכין. לספר לכם איך היה. במילים אחרות, להעביר ביקורת על סכין גילוח.

אני אוהב את המילה הזו: ביקורת. עוד יותר בלעז: Critique. כמה מדויקת וקרירה; כמו חסה פריכה בצהרי קיץ חמים, או כוס ברד בצבע כחול.

עם זאת, כצרכן סכיני גילוח מזה שנים רבות, מצאתי שאין לי דבר לומר על אקט הגילוח עצמו. איך היה להתגלח בעזרת סכין Gillette Proglide? זה הרגיש בדיוק אותו הדבר כמו להתגלח בכל סכין אחר שלהם, בפעם הראשונה. גילוח חלק ומהיר, ולא היו זיפים יותר.

אז אם יש לי ביקורת, היא תהיה על התהליך. על הדרך שבה הגעתי להתגלח בעזרת סכין יוקרתית ולכתוב לכם עליה.



אחרי שכתבתי על הכוונה שלי לכתוב על סכיני גילוח של Gillette, פנה אליי בחור מאוד נחמד בשם יניב רייכנברג. יניב הקים ומנהל יחד עם שותפתו קרן רגב את חברת xblade, שזו חברה שמוכרת סכיני גילוח בדיוור ישיר. אם אתה מתכוון לכתוב על הסכינים של ג'ילט, אמר יניב, אולי תשקול לכתוב גם על הסכינים של xblade? ובכן, יותר מאשר עניין אותי לכתוב ביקורת זה לצד זה על סכיני גילוח (שלדעתי, אין לי שום דרך טובה להבחין ביניהם באמת), עניינה אותי התגובה המיידית שעלתה בי כאשר פנה אליי מישהו והציע לי לנסות סכיני גילוח מתוצרת אחרת.

התגובה הזו הייתה: "יש סכיני גילוח מתוצרת אחרת?"


הדהמתי את עצמי. אני לא בן אדם נאמן למותג[1]. אני משתדל להכיר את המתחרים, לערוך השוואה, לקנות חכם. אני יכול לחשוב על כמה מותגים וסוגים של מוצרים אחרים לגבר, כמו דיאודורנט, בשמים, קצף או ג'ל גילוח, או אפטרשייב, אבל כאשר מדובר בסכיני גילוח, לא הצלחתי לחשוב על אף מותג אחר.

שבוע שעבר הזמנתי את יניב לקפה, סיפרתי לו על זה ובחיוך מבין הוא הסביר לי שסכיני גילוח אחרים, פשוט לא מגיעים לסופרים. Gillette שומרת על שליטה בלתי מעורערת בשוק, ובין השאר, זה בגלל שאין לה מתחרים; לא במובן האיכותי של המילה (אם כי, כנראה שבמספר ממוצע של להבים לסכין, כנראה שאין לה מתחרים) אלא במובן הפרקטי של המילה: הביטו בתמונה של סכיני גילוח התלויים על הקיר בסופר-פארם; יש לא מעט סוגים שונים של סכיני גילוח, לנשים וגברים, ברמות מחיר שונות, בעיצובים שונים: כולם של ג'ילט.

יניב סיפר לי אנקדוטה[2] שיום אחד, חברת "שיק" (עוד חברת סכיני גילוח שלא הכרתי) הזמינה את אנשי המכירות הבכירים שלה לכנס. לפני העלייה למטוס, ביקשו מכולם להוציא את סכיני הגילוח שהם הביאו איתם לכנס; כל אנשי המכירות הוציא סכינים של Gillette... אז אני לא היחידי ש-Gillette מזוהה באופן בלתי מעורער במחשבתו עם פעולת הגילוח, ולולא יניב היה פונה אליי, ספק שהייתי שם לב לשליטה הזו. שם לב אליה, ומתחיל לפקפק בנחיצותה.




עד כמה אפשר לשפר סכין גילוח? כמה "יותר טוב" הוא יכול להיות מן הנקודה שבה הוא נמצא כרגע? למה הוא צריך חורים לקצף גילוח, או מנורה שאומרת שהבטריה נגמרה? למה הוא בכלל צריך בטריה? הפרסומת של הסכין משוויצה בזה שלקח יותר מעשר שנים לפתח את הסכין. עשר שנים! האם אי אפשר היה להשקיע את הכסף הזה במשהו טוב או חשוב יותר?

התשובה לשאלה הזו היא הטרגדיה של השוק הקפיטליסטי. Gillette חייבים, חייבים, חייבים להוציא סכין חדש, והוא חייב להיות איכשהו, בצורה בלתי מתקבלת על הדעת, טוב יותר מהסכין הקודם, שכל מי שמתגלח יודע שהיה כבר מספיק טוב[3]. הם לא יכולים להגיד לנו "הסכין שלנו הוא הסכין הכי טוב שיש, וכדאי לכם לקנות אותו", בגלל שבנינו[4] את המערכת הכלכלית שלנו כך שהיא מבוססת על צמיחה אינסופית. יותר אנשים צריכים לקנות יותר סכיני גילוח ביותר כסף, כל שנה. מי שלא צומח קורס. הם לא יכולים. הם חייבים לשכנע אותנו שהסכין שהייתה לנו אתמול גרועה יותר מהסכין שאנחנו חייבים לקנות מחר. וזה אומר להדביק עליה מנורה, לחבר לה בטריה, לקדוח בה חורים, להוסיף לה להב, משהו, כלשהו, שיהפוך אותה ליותר מגניבה ויותר מעניינת, ובעיקר שונה מספיק, מהסכין שהייתה לנו קודם.

כמו שכתבתי בהתחלה, אני לא בן אדם שימליץ לאנשים איזה סכיני גילוח לקנות[5]. זו לא הזמנה לנסות את הסכין הזה, זו הזמנה לחשוב, להעביר ביקורת, על הדרך שבה אנחנו מכלכלים את צעדינו, לתת מבט חודר במקום אליו הגענו, ביחס לפעולה פשוטה ויומיומית, כמו גילוח.



1 - חוץ מלגוגל. ולקוקה-קולה. ולשוקו יטבתה. אבל שם לפחות אני מכיר את האלטרנטיבות!
2 - לא מצאתי את האנקדוטה באינטרנט, אז בואו נגיד שאפשרי שזו בדיחה והיא לא אמיתית ונמשיך הלאה.
3 - מדובר בשיער פנים; הסכין הולך להוריד אותו, כך או אחרת. זו לא באמת תחרות.
4 - בנינו, כי זו מערכת בנויה; היא לא טבעית, והיא לא חייבת להיראות כך.
5- אם כי, מסוכן להתחייב. אין לדעת מה יקרה אם ידית הזהב תתחיל להגשים משאלות...

Grab This Widget

6 comments:

בוריס וולפמן אמר/ה...

שוק סכיני הגילוח לא צריך לשפר שום דבר כדי שתקנה סכין חדש; הסכינים מתבלות. זה בדיוק השטיק של סכיני גילוח עם ראשים מתחלפים מההתחלה - במקום להשחיז את התער, אתה קונה ראשים חדשים, וממשיך לקנות ראשים חדשים כשהאחרים מתכהים ומכאיבים לך בגילוח.

אבל, הנה השטיק - לג'ילט יש פטנט, ורק היא יכולה למכור סכינים מסוג מסויים. לרועה מזלה, פטנטים פוקעים, כדי שאי אפשר יהיה להשתמש בהם כדי לחנוק את השוק. מהרגע שהוצאת על משהו פטנט יש לך זמן מוגבל להיות היחיד שמרוויח ממנו כסף, ואז כולם יכולים להשתמש בו. אז מהרגע שהמצאת סכין גילוח יש לך חמש שנים לשווק סכיני גילוח; חמש שנים אחרים, כולם יכולים לעשות את זה. כשזה קורה, אתה יכול או לאבד את האימפריה שלך, או לשנות משהו מספיק בסיסי בעיצוב כדי להוציא פטנט חדש; אם תוציא פטנט חדש, יהיו לך עוד חמש שנים למכור את הסכין החדש, הטוב יותר, בזמן שכל האחרים יכולים למכור רק את השטיק הישן.

וככה זה ממשיך - יום אחד ממציאים סכין עם שלוש להבים, וזה הגילוח הקרוב ביותר האפשרי במשך חמש שנים, ובדיוק כשפוקע הפטנט ממציאים סכין עם ארבע להבים וקרם, וחמש שנים אחרי סכין עם חמש להבים וחורים לקצף ובטריה וכו'.

זאת הסיבה שממשיכים להמציא אותם - לא כי המערכת דורשת שנקנה דברים חדשים, אלא כי זה החור במערכת שמונע תחרות.

Unknown אמר/ה...

הסיבה שאני, אישית משתמש רק בגי'לט, היא לא שאני לא מכיר אלטרנטיבות. אני שעיר מאוד. הזיפים שלי צומחים מהר. כל סכין אחר שאני מכיר בנוי כך שהזיפים המגולחים נתקעים בין הלהבים כך שאי אפשר להוציא אותם, ואני צריך לזרוק את הסכין לפח אחרי שימוש אחד, במקרה הטוב. ווילקינס ושיק מעולים, אבל יוצא לי הרבה יותר יקר להשתמש בהם.

Itai Greif אמר/ה...

ובכן, זו סיבה טובה להשתמש בסכיני ג'ילט. אני בטוח.

Antongarou אמר/ה...

בוריס, אתה גורם לראשים המתחלפים להישמע כמו איזה שטיק שחברות המציאו רק כדי למכור לנו דברים. אבל למרות שהתער שאתה מדבר עליו לא דרש החלפה כ"כ מהר, היו לו צרות אחרות: היית יכול יפה מאוד לעשות לעצמך חתך די עמוק אם לא היית מיומן, דרש תחזוקה לא טריוויאלית(ולא, השחזה ורחיצה נכונה שלו הן לא טריוויאליות בכלל) וכו'. יש סיבה שהסכינים של ג'ילט וחברות דומות נקראים באנגלית safety razors

אנונימי אמר/ה...

אני האמת שמעתי על xblade מחבר והחלטתי לנסות. אני אומנם לא שעיר מדיי, אבל כן אוהב שהכל חלק. המחירים של ג'ילט מופקעים וגבוהים מדיי לדעתי, אם אנשים יעברו לחברות אחרות אולי זה יגרום להם להוריד את המחיר. כל עוד היא החברה הגדולה ביותר בשוק, אין שום סיבה שהיא תעשה את זה אם כולם יהיו נאמנים לה. כרגע אני מרוצה מxblade וגם משלם מחיר סביר ביותר עבור סכין גילוח

KLF אמר/ה...

לפני שנה עברתי להתגלח עם ידית גילוח קלאסי וסכיני גילוח שעולים כמעט כלום.
מדובר על הסכיני גילוח של פעם כמו שסבא השתמש, כאלה שמחליפים אותם אחרי כמה פעמים.
להגיד לכם את האמת ? הרבה יותר טוב והרבה, אבל הרבה יותר זול...למרות מה שחושבים בהתחלה, לא נחתחים בכלל ויוצא חלק בדיוק כמו עם הסכינים החדשים, הנוצצים והיקרים מאוד. אני ממליץ לכל אחד לנסות.

הוסף רשומת תגובה